בלימה באוקראינה: יום שלישי; משיבים מלחמה

שלמה ריזל No Comments on בלימה באוקראינה: יום שלישי; משיבים מלחמה

הפלישה הרוסית: רוסיה מאטה את התקדמותה בתוך אוקראינה אך מוסיפה לעבות כוחות סביב הבירה קייב | גורמים צבאיים מערביים מעריכים כי הצבא האוקראיני מחזיר מלחמה ועומד מעבר למצופה מול הצבא הרוסי גם אזרחים חמושים מצטרפים ללחימה ומפוצצים טנקים רוסיים באמצעות בקבוקי מולוטוב

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

video
play-sharp-fill
היום השלישי לפלישה הרוסית לאוקראינה: רוסיה האטה את התקדמותה ועדיין לא נכנסת לבירה קייב. במקביל, אתרי הממשל ברוסיה נפלו הערב  בזה אחר זה בשל מתקפת סייבר. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר את האומה האוקראינית מפני לילה קשה, והדגיש: "גורל המדינה מוכרע ברגעים אלה". עוד דווח כי הופל מטוס תובלה רוסי, וחמישה בני אדם נהרגו.
צבא רוסיה החל לקדם כוחות שריון נוספים למוקדי כוח משמעותיים באוקראינה. תמונות לוויין שפורסמו בשעה האחרונה מראות כי כוחות קרקעיים רוסיים התאספו בנובה קחובקה שבאוקראינה, שם נמצאת תחנת כוח הידרו-אלקטרית, בתמונות נראות משאיות על הסכר של תחנת הכוח ובדרכים הסמוכות. כאמור, ביממה האחרונה נבלמה במעט ההתקדמות הרוסית לכיוון הבירה קייב בשל לחימה עיקשת של האוקראינים אך נראה כי הצבא הרוסי מקדם כוחות נוספים מרוסיה לכיוון מזרח המדינה.

המערב מתמהמה בסיוע משמעותי לאוקראינים בלחימה ברוסים. יותר משלושה ימים לאחר פרוץ המלחמה הודיע האיחוד האירופי כי ירכז העברה של סיוע צבאי לאוקראינה, קודם לכן הודיע שר החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל כי שרי החוץ של מדינות האיחוד יקיימו מחר בערב דיון וירטואלי כדי לגבש צעדי סיוע לאוקראינה ומהלכים נגד "התוקפנות הרוסית.

צרפת הודיעה כי תשלח לאוקראינה כלי נשק הגנתיים ודלק ואף תנקוט צעדים נגד כלי תקשורת רוסיים. ארצות הברית ואלבניה ביקשו לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם כדי לקדם החלטה הקוראת לערוך דיון בנושא המלחמה באוקראינה בעצרת הכללית של האו"ם. יו"ר הפרלמנט האוקראיני, ביקש הערב מעמיתו הישראלי חבר הכנסת מיקי לוי לקדם את היוזמה של פסגה רוסית-אוקראינית בישראל. בשיחה בין השניים הביע לוי סולידריות עם העם האוקראיני והשתתף בצערם על האבידות בנפש שנגרמו לו במהלך הימים האחרונים.

הסוכנות היהודית פתחה שישה מוקדי עלייה במעברי הגבול של אוקראינה עם ארבע מדינות – פולין, מולדובה, רומניה והונגריה. זאת כדי לסייע לגלי העלייה הצפויים לישראל. עד כה פעלה הסוכנות רק בלבוב.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שב ועודד את חייליו ואזרחי ארצו להילחם, ואמר כי נכונותם להגן על אוקראינה הורידה מהפרק את התרחיש של כיבושה על-ידי רוסיה. "נמשיך להילחם כמה זמן שיידרש כדי לשחרר את ארצנו", אמר זלנסקי.

הרוסים הציבו בפני האוקראינים סדרת דרישות ששום נשיא אוקראיני לא יכולים להיענות להם במסגרתן, ויתור על חבל הארץ, חצי האי קרים. השנייה,  הכרה בעצמאות של האזור הבדלני דונבאס: דונייצק ולוגאנסק והשלישית, להתחייב לא להצטרף לברית נאט"ו. כוחות גדולים של צבא רוסי שהגיעו לפאתי הבירה קייב נתקלים בלחימה עיקשת של הצבא באוקראיני ואלפי אזרחים הפוגעים במשוריינים רוסיים. כלי תקשורת אוקראינים טוענים כי צבא רוסיה נתקל בקושי בכיבוש קייב בין היתר בשל חוסר ארגון ומחסר באספקה ודלק
במקביל אזרחים אוקראינים נושאי נשק ולוחמים מבצעים היתקלויות הגורמות לאבדות בצבא הרוסי. המשטרה הרוסית פינתה בשעה האחרונה את כל נמלי התעופה ותחנות הרכבת בעיר בשל הודעה על פצצות שהוטמנו בהם. כלי תקשורת רשמיים ברוסיה מדווחים כי שגרירות רוסיה בלונדון נמצאת בקשר עם המשטרה הבריטית אחרי שקיבלה איומים בטלפון הקשורים לפלישה הרוסית לאוקראינה.

רוסיה סגרה את המרחב האווירי שלה בפני חברות התעופה הרומניות, בעקבות ההחלטה הרומנית לאסור על חברות תעופה רוסיות לחלוף במרחב האווירי שלה, ובכך הצטרפה למדינות אחרות באירופה שנקטו צעד דומה נוכח הפלישה הרוסית לאוקראינה.

צבא אוקראינה הודיע כי מגומד טושאייב, מנהיג הגדוד הממונע 141 של משמרות קדירוב (הצ'צ'נים), נהרג. בשעה זו בקייב הוכרז עוצר ראש העיר הודיע כי כל מי שיהיה בחוץ ייחשב לאויב וייעצר. גרמניה הודיעה כי תשלח ארבע מאות מטולי RPG נגד טנקים לצבא האוקראיני. מדובר בשינוי מדיניות לאחר שברלין ספגה ביקורת על כך שסירבה לשלוח נשק לקייב, בניגוד למדינות אחרות במערב.: האזינו

 

למרות חוסר התקדמותה, רוסיה ממשיכה לצופף כוחות סביב בירת אוקראינה קייב, אבל במקביל מצטברות עוד ועוד טענות שהצבא האוקראיני משיב מלחמה עזה מכפי ששיער העולם – ומכפי ששיערו הרוסים שמתחילים להתבוסס בזירה האוקראינית. מתפרסמים כל העת קרבות אוויר בין מטוסים אוקראינים ורוסים, טנקים מפוצצים ונזק רב למרות עוצמתו של הצבא הרוסי.
גם בסוכנות הידיעות האמריקנית רויטרס צוטט גורם אמריקני בכיר כי ארה"ב רואה אינדיקציות להתנגדות אוקראינית משמעותית ולתסכול הולך וגובר של הרוסים מאובדן מומנטום בקרבם וזו הסיבה לההאטה הרוסית. טען הגורם האמריקני, מבלי לספק הוכחות. "הם נעשו מתוסכלים מההתנגדות הנחושה מאוד של האוקראינים. היא האטה אותם".
חברת התעופה KLM, הזרוע ההולנדית של "אייר פראנס", מסרה כי הורתה לשני מטוסים שהיו בדרכם לרוסיה לשוב על עקבותיהם בגלל העיצומים האירופיים. נמסר כי הסיבה היא שאסור לשלוח חלקי חילוף למטוסים לרוסיה, גם אם הם לשימוש חברת התעופה עצמה.
כמו הדיווחים בכלי התקשורת האוקראינים, גם משרד ההגנה הבריטי תולה את האטת ההתקדמות הרוסית בבעיות לוגיסטיות  ובהתנגדות האוקראינית העזה. לדברי גורמים בצבא אוקראינה, הבעיה הלוגיסטית הגדולה ביותר שאיתה מתמודדים הרוסים היא מחסור בדלק. לדברי משרד ההגנה הבריטי, המטרה הראשית של הצבא הרוסי נשארת קייב.
למרות שצבא הרוסי הגיע כבר אתמול לפאתי קייב הוא עדיין נמנע מלהיכנס אליה. במקביל, בינתיים, גם ביתר אזורי הכיבוש הרוסי, כוחות רוסיים עוקפים ריכוזי אוכלוסייה אוקראיניים גדולים אחרים, ומשאירים סביבם כוחות שרק יקיפו ויבודדו אותם.
כזכור, עשרות אלפי חיילים רוסים כבר נכנסו לשטח אוקראינה, אולם רוסיה טרם השיגה שליטה אווירית בשמיים עדיין ניטשים קרבות אוויר ומערכות ההגנה האווירית האוקראיניות עודן עובדות ומיירטות. דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונשנקוב עדכן בסוף היום השלישי למלחמה: "אף אחד מהחיילים שלנו לא איבד את חייו בפעולות שבוצעו עד כה".
video
play-sharp-fill


0 תגובות